Opevinkki

Opi meristä ja tiedon kerryttämisestä valaita seuraamalla

Nyt luokkahuoneissakin voi seurata ryhävalaiden taivalta niiden vaeltaessa pitkiä matkoja ravinnon perässä tai kun valaat suunnistavat lisääntymisalueilleen. Ylen julkaisemasta artikkelista löydät seurantapalvelun esittelyn ja suoraan seurantapalveluun pääsee tästä linkistä. Esimerkiksi ympäristöopin, biologian tai maantiedon tunneilla voi tarkastella valaiden liikkeitä norjalaisen seurantapalvelun kautta. Konkreettinen ja reaaliaikainen seuranta tutustuttaa tiedon kerryttämiseen ja voi auttaa oppimaan monenlaista meristä ja […]

Kuukauden kirja

Ympäristöopin oppimateriaalit auttavat oppimaan aktivoivasti ja monipuolisesti

Syyskuun kuukauden kirjana esittelimme alakoulun ympäristöopin kirjat, joita ovat olleet tekemässä kokeneet luokanopettajat ja oppikirjailijat. Sarjan näytekirjoihin voit tutustua Peda.netissä. e-Opin ympäristöopin kirjoissa on satoja valokuvia ja kymmeniä videoita tai videolinkkejä. Materiaalin runsaus tarjoaa hyvät eväät monialaisten oppimiskokonaisuuksien toteuttamiseen ja luonnontieteiden monipuoliseen oppimiseen. Esimerkiksi sääilmiöt ovat tuttuja kaikille oppilaille, ja tämän yksittäisen teeman ympärille on […]

Opevinkki

Itsearviointi osana oppimista

Erään suomalaisen kunnan perusopetuksen nykyisessä opetussuunnitelmassa todetaan oppilaan itsearvioinnista seuraavasti: “Oppilaan Itsearviointi edistää oppilaiden osallisuutta. Se on keskustelevaa ja vuorovaikutteista toimintaa ja sen avulla oppilaan edistyminen hänen oppimisessaan tehdään näkyväksi ja kuulluksi. Oppilas oppii tunnistamaan ja tietämään oppimisprosessinsa tavoitteet, omat vahvuutensa tai tuen tarpeensa. Samalla hän tunnistaa omat mielenkiinnon kohteensa ja osallistumismahdollisuutensa. Oppilas arvioi kokonaisvaltaisesti; […]

Opevinkki

Oppimisen seuranta

Meille e-Opissa on tärkeää kuunnella kirjojemme käyttäjien – opettajien ja oppilaiden – ajatuksia digitaalisen materiaalien kehitystarpeista. Yksi paljon pinnalla ollut aihe on ollut jatkuva arviointi ja sen työläys. Kuinka tehdä siitä mahdollisimman sujuvaa ja jouhevaa sekä kuinka arvioida oppilaan suorituksia juuri silloin, kun hän oppimisensa kannalta siitä eniten hyötyisi? Kirjoissamme on syksystä 2018 lähtien ollut […]

Opevinkki

BBC:n Space Race katsoo avaruuteen monialaisesti

Avaruuus tarjoaa mitä mainioimman kanavan monialaisten oppimiskokonaisuuksien toteuttamiseen! Esimerkiksi BBC:n Space Race havainnollistaa mielenkiintoisella tavalla ilmakehän ja aurinkokunnan etäisyyksiä sekä niille sijoittuvia tapahtumia ja ilmiöitä. Edistysaskeleet matkalla avaruuteen ovat tarjonneet jatkuvasti kasvavan määrän tietoa, mutta myös tehdyn tutkimuksen tarkastelu on itsessään antoisaa. Mitä tutkimuksen virstanpylväät kertovatkaan niistä olosuhteista ja historiallista kehityskuluista, jotka ovat johtaneet ensin […]

Kuukauden kirja

Mukautuva Grip Chansen! rohkaisee oppimaan ruotsia

Elokuun kuukauden kirjana nostimme esiin mahtavan Grip Chansen! -sarjan lukion B-ruotsin oppimäärälle. Sarja tarjoaa sopivaa sisältöä vasta-alkajista ja perusteita kertaavista aina nopeasti edistyville ja haasteita kaipaaville opiskelijoille. Ruotsin opiskeleminen onnistuukin materiaalien kautta näppärästi ja tuloksellisesti opiskelijoiden yksilölliset lähtökohdat huomioiden. Oppiminen Grip Chansen! -kirjojen avulla on osallistavaa ja kirjojen käytännöllinen ote inspiroi käyttämään kieltä. Kirjoista löytyy […]

Opevinkki

Satokausi innostaa oppimaan paikallisista raaka-aineista kotitaloustunnilla

Satokauden seuraaminen mahdollistaa tuoreimpien raaka-aineiden hyödyntämisen ympäristöystävällisellä tavalla niin kotitalousluokissa kuin kotikeittiöissäkin. Syksyllä näiden herkkujen tarjonta sekä puutarhoissa että kauppojen hyllyillä on ehkä runsaimmillaan. Maistuisiko vaikkapa mehevä sienipiirakka tai maittava omenahyve? Nyt on loistava hetki syventyä paikallisiin ja ajankohtaisiin raaka-aineisiin oppilaiden kanssa ja valita yhdessä mieluisimmat reseptit niiden käyttämiseen.

Opevinkki

Kätevät työkalut kirjoitelmatehtäville

Kirjoitelmien vastaanottaminen ja korjaaminen tuottaa usein opettajalle päänvaivaa monivaiheisen tallentamisen vuoksi. Peda.net-alustalla voit vastaanottaa kirjoitelmia palautuskansioissa näppärästi “luo merkintä”-toiminnon avulla. Ryhmäpalautuskansiossa oppilaat pääsevät näkemään ja kommentoimaan myös toistensa palautuksia, kun taas palautuskansion kirjoitelmat ovat näkyvissä vain opettajalle. Opettaja voi muokata oppilaan tekstiä, tehdä siihen korostuksia sekä kommentoida palautusta kätevästi ilman erillisten tiedostojen tallentamista. Lisää aiheesta […]