Monet asiantuntijat ovat huolestuneita siitä, ettei tekoälyn tuominen oppilaitoksiin tapahdu suunnitelmallisesti ja riittävällä laajuudella. Tekoäly on kuitenkin osa digimaailmaa ja siihen törmää päivittäin. Miten valjastaa se hyötykäyttöön opetuksessa turvallisesti ja järkevästi? Miten digioppikirja voi helpottaa oppimista ja miten sillä opetetaan?
Näihin kysymyksiin e-Opin uusi, ilmainen ja päivittyvä “Digiä ja tekoälyä luokkaan” -opas vastaa. Oppaan kirjoittajat ovat HY:n yliopistonlehtori Johannes Pernaa sekä e-Opin kehitysjohtaja ja oppikirjailija Simo Veistola.
e-Opin Digiä ja tekoälyä luokkaan auttaa hyödyntämään digitaalisen oppikirjan parhaita puolia opetuksen tukena. Oppaassa selostetaan digikirjan ominaisuuksia, etuja ja annetaan käyttöesimerkkejä digimateriaalin käytöstä oppijoiden kanssa.
Lisäksi opas kattaa tiiviin esittelyn tekoälystä ja sen käytöstä opetuksen apuna turvallisesti, sekä tieteellistä tietoa tekoälyn käytöstä oppimisessa.
Päivittyvä opas on suunnattu erityisesti opettajille, mutta sen avulla vanhemmatkin saavat käsitystä siitä, millaista oppiminen digimateriaaleilla ja tekoälyllä avustettuna voi olla.
e-Opissa tapahtuu
Seuraavassa vaiheessa e-Oppi tuo yläkoulun biologian ja maantiedon digikirjoihin tekoälyn käyttöä käsittelevän kokonaisuuden ohjeineen ja tehtävineen.
Seuraava tekoälyä käsittelevä livetuokio järjestetään heti talvilomaviikkojen jälkeen maanantaina 11.3. klo 16.00. Tilaisuudessa esitellään tekoälyn suhteen päivitettyjä yläkoulun biologian ja maantiedon oppikirjoja.
Tuokio sopii kaikille tekoälystä kiinnostuneille yli oppiainerajojen, ja jatkoa on luvassa.
Olet lämpimästi tervetullut linjoille!