ITK on Suomen suurin tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön konferenssi. Tänä keväänä vietetään ITK:n 25 juhlavuotta. e-Oppi osallistuu tapahtumaan jälleen monipuolisesti. Meidät löytää sekä messunäyttelyn Pääsalista että luentosaleista.
Messuosasto 312, Pääsali
e-Oppi on Suomen johtava digitaalisen oppimateriaalin kustantaja. Tervetuloa tutustumaan laadukkaisiin tuotteisiimme Pääsaliin osastolle 312.
Juttelemme mielellämme myös oppimisesta ja koulujen TVT-strategioista. Olemme auttaneet näissä asioissa satoja kouluja ja tuhansia opettajia.
Olemme osastolla sekä to 16.4 että pe 17.4.
Tervetuloa.
Muista myös asiantuntijaluentomme
Hypekäyrä opetusteknologian tulevaisuuden ennustamisen työkaluna
Kehittämispäällikkö Johannes Pernaa
To 16.4 klo 15:00-15:15, Hotelli Aulangon 1. kerros
PechaKucha
Tässä esityksessä analysoidaan opetusteknologian tulevaisuusnäkymiä Gartnerin teknologiahypekäyrän avulla. Gartner on yksi maailman johtavista informaatioteknologian konsultointiyrityksistä. Yksi Gartnerin käytetyimmistä tuotteista on hypekäyrä, joka visualisoi eri alojen teknologista kehitystä tulevaisuuden päätösten tekemisen tueksi. Gartner mallintaa vuosittain hypekäyrän myös opetusteknologialle.
Esittelen hypekäyrän avulla miten opetusteknologia kehittyy ja mitkä opetusteknologiset innovaatiot kasvavat tai häviävät tulevaisuudessa. Esitys sopii kaikille, jotka tekevät opetusteknologiaa käsitteleviä päätöksiä ja valintoja. Mallin avulla voidaan analysoida seuraavia ajanjaksoja:
- alle 2 vuotta (avoimet oppimateriaalit ja 802.11n)
- 2-5 vuotta (BYOD, e-kirjat, pilvipalvelut)
- 5-10 vuotta (adaptiiviset e-kirjat, Big Data)
- yli 10 vuotta (kvanttitietokoneet ja COBIT)
- häviävät ennen kaupallista yleistymistä (MOOC).
Miten lukio siirtyy digiaikaan?
Toimitusjohtaja Simo Veistola
Pe 17.4 klo 11:45-12:15, Sali 12
Foorumiesitys
Lukioiden siirtyminen digiaikaan on yksi suurimmista tvt-muutoksista Suomen koulujärjestelmässä, sillä sähköiset yo-kokeet vaativat nopeaa lukioiden infrastruktuurin, toimintakulttuurin ja toimintatapojen muutosta. Suomessa sadat lukiot tuskailevat muutoksen vaikeutta, sillä muutoksen toteuttamisessa on havaittu monia ongelmia ja hidastavia tekijöitä.
Esityksessä kerrotaan 500 oppilaan lukion siirtymisestä digiaikaan. Muutos tapahtui yhden kesän aikana. Syksyllä ykköset ja huomattava osa kakkosluokkalaisista tuli lukioon tietokoneiden/tablettien kanssa, ja lukio alkoi toimia sähköisessä maailmassa kaikissa oppiaineissa. Tämä muutos on vaatinut monen asian onnistumista, mm. riittävää infrastruktuuria, hyvää oppimisalustaa, oppimiskäsityksen tarkastelua, sähköisiä oppikirjoja, opettajien ja oppilaiden muutosvalmiutta sekä oppilaiden että opettajien kouluttautumista.
Tietotekniikka on mahdollistanut opettamisen monipuolistamista. Tätä työtä tehdään monia erilaisia opettamis- ja oppimistyylejä soveltaen ja monilla erilaisilla ohjelmilla. Mm. sähköisiä testejä pidetään monissa oppiaineissa.