Keskustelu sähköisistä oppimateriaaleista on ollut viime päivinä vilkasta (HS 25.11.-28.11.2012). Esimerkiksi Saarela kysyi (HS 25.11.) missä viipyvät sähköiset oppikirjat. Saarelan mukaan ne olisivat edullisia, ekologisia ja helppoja päivittää.
e-Oppi Oy tarjosi HS:lle mielipideosastoon kirjoitusta, jossa
a) olisi tuotu esille sähköisen oppimateriaalien hyviä puolia:
• Sähköiset oppimateriaalit sisältävät monia oppilaiden ja opettajien työtä tukevia toimintoja, jotka tuovat uusia mahdollisuuksia oppimisen ja opetuksen tueksi. Näitä uusia mahdollisuuksia ovat esim. ajasta ja paikasta vapaa kaikissa laitteissa toimiva oppimisympäristö, jossa hyödynnetään monipuolisesti erilaisia medioita, yhteisöllistä tiedon rakentamista ja avointa tiedonhakua.
• Sähköisyys mahdollistaa kokonaan uudentyyppisen suhtautumisen oppimiseen ja arviointiin. Faktatiedon muistaminen ei ole enää arvioinnin keskeisenä kohteena. Tärkeämpää on jokaisen oppilaan yksilöllisten vahvuus- ja kehittämisalueiden tunnistaminen ja kehittäminen sekä elinikäisen oppimisen tukeminen.
b) olisi kerrottu, että e-Oppi tekee parhaillaan sähköisiä oppimateriaaleja alakouluun, yläkouluun ja lukioon.
Valitettavasti HS ei ole julkaissut mielipidekirjoitustamme ainakaan 28.11. mennessä. Erään toisen kustantajan (Sanoma Pro Oy) näkemyksiä sähköisistä oppimateriaaleista kyllä HS:ssä julkaistiin 28.11. Tässä kirjoituksessa väitettiin, että ohjelmistomaailman kirjavuus estää sähköisten oppimateriaalien kehittämisen. e-Opin mielestä asia ei ole näin: e-Opin kustantamia materiaaleja voi käyttää, jos oppilaalla on internetyhteys käytettävissä. Mitään muuta vaatimusta ei ole.