Noin viisi vuotta sitten biologiaa ja maantietoa Tampereen Hatanpään yläkoulussa opettava Juha-Pekka Salminen kyllästyi jokavuotiseen loputtomaan kirjarumbaan. – Kirjoja kierrätetään pitkiä aikoja oppilailta seuraaville. Osa on aina niin huonossa kunnossa, ettei kehtaisi edes sellaista antaa. Mutta pahinta oli kirjoissa oleva vanhentunut tieto. Jouduin tekemään itse todella paljon opetusmateriaalia ja paikkaamaan ajantasaisuutta.
Salminen lähti etsimään uutta vaihtoehtoa painetuille kirjoille ja kollegan vinkkaamana löysi e-Opin ja sen sähköiset oppikirjat.
– Ne taisivat olla silloin ainoat tarjolla olevat aidosti sähköiset oppikirjat, siis sellaiset, joita pystyy muokkaamaan ja joihin pystyy lisäämään omaa sisältöä, kuten ajankohtaisia uutisia, videoita ja muuta verkosta löytyvää aineistoa.
Salminen onkin ottanut opetuksessaan kaikki digitaaliset, virtuaaliset ja interaktiiviset menetelmät käyttöönsä. Oman harrastuneisuutensa ansiosta hänen oppilaansa pääsevät näkemään kuvia 360 asteessa, dronella kuvattuna lintuperspektiivissä ja nyt viimeisimpänä myös virtuaalilasien kautta. Intohimo näkyy nyt myös e-Opin lukion maantieteen Tellus-oppikirjoissa, joiden tekijätiimisissä Salminen on mukana. Esimerkiksi maailman karttaa pystyy tutkimaan ja pyörittelemään 360-kuvana ja VR-laseilla.
Juha-Pekka Salminen on nähnyt, miten hyvällä visualisoinnilla ja oppimiskokemuksella tehdään iso vaikutus. Siksi hän on ottanut myös VR-lasit mukaan opetukseen. Seuraavaksi Salmisen tavoitteena on VR-lasien tuominen maantiedon opetukseen. Tällöin näkyvään maailmaan (luokkaan) pyritään liittämään keinotekoisia elementtejä ja objekteja, kuten oppilaiden tekemiä maantieteellisiä 3d-malleja.
– On aivan eri asia katsoa ja tutkia jotain asiaa, kun pääsee sisälle rakennukseen, kaupunkiin tai ihmisen elimistöön. Olemme tutkineet oppilaiden kanssa tulivuoria, lentäneet dronen matkassa viidakon yllä ja tutkineet sydäntä kädestä pitäen.
– Ehkä niitä parhaimpia palautteita oli, kun yksi tyttö totesi virtuaalilaseilla New Yorkissa käytyään, että olipas kiva käydä, kun en ole koskaan missään käynyt.
Salmisen oppilaat ovat rakentaneet VR-lasien avulla myös moottoreita ja olleet mukana toisen maailmansodan Berliinin pommituksissa.
– Jo pelkästään se, että oppilas innostuu asiasta, edistää oppimista huimasti.
Koronakevään 2020 etäopetuskin sujui sähköisellä oppimateriaalilla Salmisen mukaan kuin leikki. e-Opin kirjat ovat kuin tehty myös etäopetusta varten.
– Pystyn näkemään koko ajan reaaliajassa, miten oppilaat tekevät tehtäviään ja edistyvät opiskelussa. Siten
pystyn heti myös puuttumaan, jos joku tarvitsee lisää tukea.
– En vaihtaisi enää takaisin paperikirjoihin. En mistään hinnasta. Mielestäni me olemme valmiita suurempaankin loikkaukseen kohti digitaalisia oppimisympäristöjä.