Bett-messut Lontoossa 2013

Lontoossa järjestettävien Bett-messujen väitetään olevan maailman suurin opetusteknologian tapahtuma. Neljän päivän aikana vierailija voi valita itseään kiinnostavia esityksiä yli 150 seminaarin tai workshopin laajuisesta tarjonnasta. Näytteilleasettajia messuilla oli satoja. Vuoden 2013 messut oli 25. Bett-tapahtuma eli varsinainen juhlamessu. Tänä vuonna messupaikkana toimi Itä-Lontoossa sijaitseva ExCel-keskus, jonne järjestäjät odottivat noin 30 000 messuvierasta. Bett on Educan tavoin ilmainen kaikille vierailijoille.

bett2013_sisaankaynti_sveistola_peda

Messujen tarjonta on jopa niin laajaa, että sitä on vaikea hallita paperiohjelmalla. Tänä vuonna messukokemusta tuettiinkin tietotekniikan keinoin. Messujen oma mobiilisovellus auttoi suunnittelemaan päiväohjelmaa ja etsimään kiinnostavia näytteilleasettajia.

2013-02-02 13.11.58

e-Opista messuilla vierailivat Simo Veistola ja Johannes Pernaa sekä tulihan käytävällä vastaan e-Opin oppikirjailija Ari Myllyviita.

Poimintoja messutarjonnasta:

Seuraavaksi esittelemme muutaman poiminnon messujen annista kaikkien iloksi, mutta kokeile myös Bett-kotisivujen näytteilleasettajahakua.

Matematiikka | hakusana “Math”

Matematiikan oppimisen tukemiseen löytyi useita ratkaisuja:

  • 3PLearning on matematiikan hahmottamista auttava ohjelma.
  • Pearsonilta löytyi matematiikan kotitehtävien tekoa tukeva palvelu.
  • Suomaisten ylpeys 10monkeys tarjoaa 10 apinaa tukemaan alakoululaisten matikan harjoittelua.

Luonnontieteet | hakusana “Science”

Luonnontieteisiin oli tarjolla suuri määrä erilaisia sovelluksia, mitta- ja tutkimuslaitteistoja, videopankkeja ja ohjelmistoja. Niihin perehtyminen olisi vaatinut oman päivänsä, toivottavasti joku suomalainen teki tämän ja raportoi havaintonsa.

Englannin kieli | “Language”

Englannin kielen oppimiseen oli esillä monenlaisia sovelluksia, mutta muut kielet ja humanistiset aineet olivat melko vähän esillä. Lukemista tukevia ja lukemiseen innostavia ohjelmia runsaasti, mm. Pearsonin BugClub innostanee brittilapsia lukemaan.

Taide ja liikunta sekä terveystieto

Kuvataiteisiin on tarjolla monia ohjelmia. Animaatio-ohjelmat näyttivät olevan yllättävän halpoja ja helppokäyttöisen oloisia. Liikuntaa ja terveystietoa ei juuri näillä messuilla näkynyt. Technogymin kuntosalilaitteilla oli iso osasto.

Erityisopetuksesta kiinnostuneille esillä oli monta pelillistä opetusohjelmaa. Hienoin kokemus oli kuitenkin käydä SensoryPodissa. Se on erityistä tukea tarvitseville tarkoitettu n. 3×3 metrin suljettu huone. Sen lämpötilaa, kosteutta, väri- ja äänimaailmaa saa säädeltyä. Lattialla on interaktiivinen kuva, jonka eläimet reagoivat liikkeisiin.

sensory_pod_P1050699_peda

Kosketustaulut

Kosketus- eli älytaulujen osalta Suomessakin tutut Smartboard ja Promethian olivat näkyvästi esillä, mutta myös muuta tarjontaa oli, esimerkiksi korealaisia ja turkkilaisia näyttöjä.  Älytaulujen koko on kasvamassa ja pöytämalliset näytöt kiinnostivat alakoulujen opettajia. Ehkä seuraavaksi on isojen kosketusnäyttöjen aika, sillä niiden koko on kasvamassa, esillä oli mm. 80 tuuman näyttöjä. Hinta on vain vielä liian korkea kouluille. Älyprojektoreita oli esillä yllättävän vähän.

smart-uusi_dokumenttikamera_P1050742_peda

Smartboardin uusi dokumenttikamera.

Oppimisalustat

Oppimisalustoista on tulossa osa brittiläisen koulun arkea. Alustoja on kahdenlaisia: oppimiseen ja opettamiseen pelkästään keskittyviä sekä sellaisia alustoja joihin on yhdistetty oppilashallintojärjestelmä. Brittialustoissa oppilaan suoritustason seurantajärjestelmä on viety hyvin pitkälle. Kuka suomalaisissa kouluissa haluaisi koko ajan syöttää järjestelmään ja sieltä lukea melko kvantitatiivista tietoa oppilaasta?

Alakoululaisille on aivan omia alustoja, mm. Edituressa ja eSchools:in alustojen toiminnot ja visuaalinen ilme on suunniteltu alakoululaisille.

Messuilla suurimman huomion sai Frog-alusta. Niinpä sadat messuvieraat kulkivatkin sammakko-kassi olalla.

frog_oppilaiden_edistyminen_P1050693_peda

Frogin alusta, jossa oppilaiden edistyminen esitetään kehän väreillä.

Toimintojen määrä alustoissa on melko samanlainen, nämä messuilla esillä olleet alustat toisivat suomalaisiin kouluihin uutena asiana vain laajan oppilaan osaamisen ja käyttäytymisen raportointijärjestelmän.

Moodle oli lähes piilossa messuilla, sen rooli brittiläisessä koululaitoksessa on messujen perusteella vähäinen.

Pari amerikkalaista alustaa, Blackboard ja Desire2Learn, puuttuivat messuilta kokonaan. Tämä on yllättävää sillä D2L aikonee laajentua globaaliksi toimijaksi.

Kun kysyimme onko alustoihin yhdistetty oppimateriaalia, niin vastaus oli ”vähän” tai ”ei, opettaja tuottaa itse materiaalin”. Tästä päättelimme, että e-Opin ratkaisu tuottaa muokattavia oppimateriaalikokonaisuuksia oppimisalustaan saattaa olla maailmassa hyvin harvinainen tai jopa ainutlaatuinen ratkaisu. Kun tästä keskusteltiin muutaman englantilaisen kanssa, he eivät pitäneet ratkaisua ainakaan tässä vaiheessa mahdollisena Englannissa. Ehkä Suomessa tämä malli tulee toimimaan, sillä Suomessa opettajien ammattitaito on hyvä ja siihen luotetaan.

Sähköiset kirjat

Sähköisiä kirjoja oli luonnollisesti esillä monien kustantamojen taholta, kuten esim. Pearsonilla, RM:llä, Cambridge Unversity Press -talolla ja ruotsalaisella Natur & Kultur -kustantamolla. Lisäksi luennoilla esiteltiin monia projekteja ja hankkeita, joissa käytiin läpi e-kirjojen tuotantoprosesseja, laiteyhteensopivuuksia, tekijänoikeuksia, liiketoimintamalleja yms..
Kansainvälisten toimijoiden malli näyttää olevan sovellustyyppinen ajattelu, jossa e-kirjoja voidaan lukea verkon yli tai ladata sovelluskaupasta luettavaksi omalla suosikkilaitteella. Laiteyhteensopivuus ja kirjojen visuaalinen näyttävyys olivat usean toimijan kehittämissuunta. Digitaalisen kustantamisen pedagogisia mahdollisuuksia ja haasteita ei juurikaan käsitelty.

Suomalaiset messuilla

  • Suomalaiset olivat messuilla melko mukavasti esillä. Kari Rajala oli koonnut tietoja yhteen (suomalaisilla Bett:iin menijöillä oli oma Matleena Laakson perustama Facebook-sivusto). Muutama poiminto:
  • Kari Sahlberg: Finnish perspectives: What can other education systems learn?,
  • Timo Ilomäki, Jukka Sormunen ja Kari Rajala: A Finnish case-study: Joining forces on large projects to achieve exceptional results,
  • Tapani Raitanen: Collaborative Learning with SMART Board interactive displays, iPads and other student devices.
  • Aronet järjesti monenlaista ohjelmaa suomalaisille messuvieraille, IlonaIT:n Risto Korhonen keräsi porukan jalkapallo-otteluun jne.
  • Suomalaisia oli esillä muutamilla osastoilla, mm. Tampereen kaupungin koulutusosaaminen ja 10monkeys.com kiinnostivat messuvieraita.
10.monkeys-porukalla riittää kiirettä.

10monkeys-porukalla riittää kiirettä.

Microsoft ja Google

Kahden jätin, Microsoftin ja Googlen, roolia messuilla oli mielenkiintoista seurata.
Microsoft oli messuilla näyttävästi ja monin tavoin, Microsoft haluaa selvästi olla osa koulujen arkea. Google oli yllättävästi taka-alalla, Drive-palvelua esiteltiin, Apps-sovelluksia esitteli useampi yrittäjä.Googlen Drive-palvelun esittelyä.

Luennot

Valitettavasti messujen laaja tarjonta rajoitti meidän mahdollisuuksia osallistua kaikille mielenkiintoisille luennoille. Ehdimme kuunnella kahden päivän aikana vain kuusi luentoa. Ehkä mielenkiintoisimmat luennot jotka kuuntelimme käsittelivät flipped classroom –menetelmää ja opetusteknologian merkitystä oppimisessa. Näistä kirjoitamme omat blogikirjoitukset myöhemmin.

bett_arena_P1050662_sveistola_peda

Messualueella oli lukuisia luentosaleja, joista Bett-sali oli suurin. Tälläkin areenalla Microsoft oli esillä. Henkilökunta auttoi mm. WiFi:n asentamisessa puhelimeen.

 

2 vastausta artikkeliin ”Bett-messut Lontoossa 2013

  1. Päivitysilmoitus: Bett-messut Lontoossa 31.1-2.2.2013 | e-Oppi Oy « Rajala

  2. Päivitysilmoitus: Bett 2013 « Markus Aalto

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Voit käyttää näitä HTML-tageja ja attribuutteja: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>