WWF:n suosittu norppalive on taas linjoilla, ja veikeiden norppien seuraaminen voikin olla opettavaista monella koulutasolla. 🙂
Alakoulussa ympäristöopin opettaja voi esimerkiksi pyytää oppilaitaan pitämään norppia silmällä muiden puuhien ohessa ja miettimään, mitä saimaannorppien elintavoista voi kameran perusteella päätellä.
Yläkoulun biologian tunnilla pohdintaa voisi taas herätellä vaikkapa siitä, mitä tapahtuu kameran ulkopuolella. Kuinka norpat viettävät päivänsä niinä vuodenaikoina, jolloin kamerat eivät ole niitä kuvaamassa?
Lukiossa pohdiskelu voisikin kohdistua esimerkiksi siihen, kuinka norppaliven kautta luotu näkyvyys voi vaikuttaa uhanalaisen lajin suojeluun. Voitaisiinko vastaavia keinoja soveltaa myös muiden suojeluhankkeiden hyväksi vaikka omassa lähiympäristössä?