e-Opin kulisseissa oppikirjailija Justus Mutanen

Helsinkiläisessä Vuosaaren lukiossa kemian ja fysiikan lehtorina työskentelevä Justus Mutanen on ollut mukana kirjoittamassa viimeksi lukiokemian Orbitaali 1 ja 2 -kirjoja sekä lukiobiologian Symbioosi 1, 4 ja 6 -kirjoja.

Justus aloitti e-Opilla oppikirjailijana jo opintojensa aikana. Hän on toiminut myös kustannustoimittajana, joten oppikirjan tekemisen prosessi on hänelle tuttu.

– Kun uutta oppikirjaa lähdetään tekemään, on tavoitteena aina tehdä parempi tuote kuin mitä markkinoilla on sillä hetkellä saatavilla. Kirjan laatiminen on moniammatillinen ponnistus, johon oppikirjailijoiden kanssa osallistuu mm. kustannustoimittajia, kuvittajia ja markkinoinnin asiantuntijoita.

– Oppikirjan tekeminen on tavallisen kirjan kirjoittamisesta poikkeava prosessi, sillä oppikirja ei oikeastaan koskaan ole valmis. Erityisesti luonnontieteissä tiede edistyy huimaa vauhtia ja oppikirjailijoiden pitää säännöllisesti päivittää oppikirjojen sisältöä. Tähän sähköinen oppimateriaali sopii erinomaisesti.

Oppimateriaaleissa on kiinnitetty erityistä huomiota monipuolisiin ja vaihtelevan tasoisiin tehtäviin, jotka tukevat paitsi koulussa tapahtuvaa opetusta myös itsenäistä opiskelua. Lisäksi kirjoihin on tuotu monenlaisia uudenlaisia visuaalisia materiaaleja, esimerkiksi 3D-malleja ja interaktiivisia kuvia.

Lukioissa otetaan tulevana syksynä käyttöön uusi opetussuunnitelma (LOPS2021), joissa korostetaan laaja-alaista oppimista. Tämä näkyy myös e-Opin uusissa oppimateriaaleissa.

– Oppimateriaaleissa on kiinnitetty erityistä huomiota monipuolisiin ja vaihtelevan tasoisiin tehtäviin, jotka tukevat paitsi koulussa tapahtuvaa opetusta myös itsenäistä opiskelua. Lisäksi kirjoihin on tuotu monenlaisia uudenlaisia visuaalisia materiaaleja, esimerkiksi 3D-malleja ja interaktiivisia kuvia.

e-Opin uusi oppimisalusta saa Justukselta innostuneen arvion. Se on hänen mukaansa visuaalisesti miellyttävä, helposti käytettävä ja myös helposti lähestyttävä. Mutta miten varmistetaan, että myös sisällöt ovat varmasti innostavia?

– Ajattelen, että oppikirjailijan on hyvä olla myös opettaja, sillä tällöin asiasisällöt on helpompi pukea sellaiseen muotoon, josta myös opiskelijoiden on helppo ymmärtää niitä.

– Ja kun kirja on myös muilla tavoin laadukas ja visuaalisesti huoliteltu, opiskelija tarttuu siihen mielellään.

Julkaistu
Kategoria(t): Yleinen